torsdag 21 oktober 2010

Halstub och mössa

Jag hittade detta mönster på www.garnstudion.se där de har många fina gratis stick och virkmönster. Denna stickning är en sak som fungerar som en halsduk men även går att fälla upp som en huva när det blir kallare. Är det så kallt ute att jag behöver ta mössa? Äh jag tar min nya halstub istället ;). Det fungerade i någon vecka men sedan blev det kallare och behovet av mössa blev otvivelaktigt här i Umeå. Då stickade jag mig en matchande mössa också.


Halstub:
Garnet som enligt mönstret skulle användas var Drops Polaris. Det är ett tjockt ullgarn och eftersom att jag redan hade ett annat tjock mjukt ullgarn hemma bestämde jag mig för att använda det istället.Garnet jag använde var ett rött lovikka från Garngrosisten som jag köpt billigt på Tradera. Detta lovikkagarn är helt klart ett nytt favoritgarn, det är mjukare än lovikkan från järbo och hållbarare än lovikkan från mojärv. Det gick åt 200gram av detta garn då det är något tunnare än polaris som det enligt mönstret skulle ha gått åt 300 gram av. Ett tips är att kolla hur många meter garn det är på härvan när du räknar ut hur mycket man behöver för ett visst mönster när man inte använder originalgarnet. Dock ska man veta att väljer man som jag ett lite tunnare garn utan att gå ner i stickor, så blir det lite glesare.

Tekniken är mosstickning (varannan rät och varannan avig maska, alltid rät ovanpå avig och avig ovanpå rät). Stickorna var rundstickor storlek 15 och då garnet var så tjockt blev denna halsvärmare klar ovanligt fort. Jag började stick på Söndag förmiddag och innan jag gick och lade mig var den klar.

Mössa
I samma stickbeskrivning fanns en mössa, jag följde beskrivningen med samma undantag som ovan dvs en annan garnkvalitet. Då min halstub var röd kändes det lite för mycket med en röd mössa och svart kändes lite väl hårt så det fick bli koksgrått. Även mössan gick riktigt fort att göra, det tog två kvällar.

Det är så här det ska vara att sticka: enkelt, roligt och ge ett resultat man är nöjd med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar