söndag 17 oktober 2010

Bussåkning

Jag har nyss kommit hem efter några trevliga dagar i Stockholm på studieresa. Till och från Stockholm åkte vi buss och som vi alla vet är bussar till för att vi ska ha många timmar på oss att hantverka med gott samvete. Därför vill jag nu publicera ett inlägg med lite tips för dig som hantverkar på bussar eller har tänkt börja med det.

Att tänka på
  • Se till att ha med dig allt, det är mycket sällan dina medpassagerare har med sig sax, nål eller vad annat du har glömt. Det händer dock, ett stort tack till människor som lånat ut sin utrustning när jag har glömt min egen.
  • Det är stor chans att det sitter en människa bredvid dig, det försvårar för ganska många typer av hantverk. Förutom stenhuggning kan även täljning och stickning leda till problem.
  • Om du stickar: använd rundstickor. Du vill inte peta på din granne för mycket med baksidan av stickan och dessutom är det mindre risk för tappande av maskor när stickningen ligger i packningen.
  • Ta alltid med dig lite mer pyssel än du tror att du behöver, bussen brukar stanna vid bensinmackar, inte garnaffärer.
  • Skräpa inte ner, någon annan städar bussen.
  • Var beredd att svara på alla möjliga frågor om vad du gör, människor är nyfikna.
  • Ska du sy så är det en stor fördel att ha klippt ut bitarna i förväg.

Mitt favoritbusshantverk är nålbindning. Det är lätt att ta med sig eftersom att man bara behöver ett garnnystan och en nål, man riskerar inte att tappa några maskor och jag får en chans att sprida kunskap om ett relativt ovanligt hantverk. Både min underklänning och min undertunika är sydda på bussresor till Tyskland. I de fallen klippte jag ut bitarna innan vi åkte och sydde ihop dem och fällde sömmarna på bussen.


Ha en trevlig resa
/Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar