söndag 24 oktober 2010

Folkdans och ylleludd

Igår var oktoberstämma på UKK som självklart bevistades. Och alla var verkligen där. Alla söta folksångare, den där studievägledaren på pollaks, knivbyggaren, ptippade norrlandskocken, killarna från garizim, dansfolket, hon som broderar, en karl med ett fint skägg och killen jag aldrig riktigt kommer ihåg vad han heter fast jag egentligen vet. Hela stan liksom. Och vi dansade fötterna av oss i polska, schottis och vi lekte valsdansare. Det var ett bra kalas.
Fast först sjöng jag, nu kommer jag int ihåg vad mer än en sång som linne gillade på giftasvisemelodi om att ge bort någon annans handskar.

Men veckans hantverkade ska väl också avhandlas och egentligt finns inte mycket att säga. Jag har letat islandsmönster till min nya ylletröja, mer ylleporr åt folket, men har inte kunnat bestämma villken jag vill ha. Nu är beslutet fattat och den blir en tröja i lin, helt utan nån jävla pretto mönsterstickning. Yllotyll har stängt på söndagar så jag får vara göralös en dag till. En göralös grej jag gjorde i måndags, fast det var nog fler dagar, men inte minns jag vilka, var att repa upp den där gula sjalen i malabrigo, som stickades förra hösten. Den var lite för stor och användes mycket för lite. Jag började helt enkelt om med färre maskor. Man skulle kunna kalla den för den ensidiga sjalen, inte för att den är tråkig utan för att den bara har en sida. Och bara en kant. Fundera på den du!
Nackdelen är ju nuförståss att alla andra bär lejongula sjalar utanpå svarta höstjackor, varpå den nog får ligga kvar på hyllan ett tag till. När jag remsade fylldes mitt rum med gult ludd. Överallt gyllene ludd. Säkert ett halvkilo. Men ta det bara lugnt, här går inget ludd till spillo, jag har stoppat det i naveln för säkert förvar.
Skaaol!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar