torsdag 3 november 2011

Tips på hempysslade julklappar

Det är dags att börja nu om du ska hinna göra julklappar till dina nära och kära. Här är en liten lista på idéer jag har på vad man kan göra för julklappar med de hantverkstekniker jag vanligen använder. Tänkte göra listan med tre idéer för varje tillverkningssätt.

Sy
  • Vetevärmare kan göras hur personlig som helst med spetsar, knappar, broderier eller textiltryck
  • Soffkuddar jag och min syster sydde kuddar i lin på vilka vi tryckte mottagarens bröllopsbild i svart/vitt och sydde på spets. Det var riktigt uppskattat av morföräldrarna, farföräldrarna och föräldrarna som fick denna julklapp för två år sedan. Jag och min syster hade en väldigt trevlig pysseldag.
  • Förkläde jag sydde ett förkläde till mamma för ett tag sedan som ni kan se i bloggen, en väldigt uppskattad present som man kan göra på en mängd olika sätt.

Sticka
  • Tovade sittdynor mönstret hittade jag på drops och till min farbror stickade jag även in hans namn i sittdynan. Mycket uppskattad present åtminstone i min familj. 
  • Halsduk kan göras i en mängd varianter, jag har två rätstickade varianter en stickad på längden och en på bredden.Jag stickar i två eller tretrådigt ullgarn för dessa.
  • Sjal kan på samma sätt som en halsduk göras i mängder av varianter, jag brukar börja med tre maskor och sedan öka en maska i slutet av varje varv till den är så stor som jag vill ha den. Nuvarande projektet stickar jag dock från sidan och ökar i slutet av varannat varv fram till sjalens mitt då jag minskar i slutet av vartannat varv. Välj ett trevligt garn och så stora stickor du vill och använd rätstickning.

Nålbinda 
För nålbindning använder i alla fall inte jag några mönster utan går lite på känn för att få rätt storlek, ullgarn är det givna materialet, helst tretrådigt.
  • Mössa antingen börjar du högst upp och ökar eller längst ner och minskar. Kan göras i alla möjliga och omöjliga modeller, med eller utan tofs.
  • Vantar kan med fördel tovas för att bli mer vindtäta efter att de är klara. Även broderier på vantarna blir fint.
  • Sockar kan göras i tunt garn så de ryms i skorna eller i lovikka för att få mysiga hemmasockar.


Pojkvännen min, förra julen
Om du själv bloggar, sno gärna denna idé och lägg upp tre egna julklappsidéer för varje hantverksteknik du vanligen använder och lägg in en länk till ditt inlägg som en kommentar här :).

1 kommentar:

  1. Jag har ingen blogg, så tipsen kommer här;)
    Virkat:
    *Bokmärken av alla dess slag; jordgubbar, äpplen, godisar...
    *Börsar och andra förvaringar som tex. pennfodral
    *Nyckelgömma
    Målat:
    *En vacker bild i akvarell
    *Ett vackert julkort på naturpapper

    Tja, det är vad jag kan komma på just nu!
    Hoppas tipsen kommer till användning för någon;)

    SvaraRadera