lördag 3 december 2011

Gammlias julmarknad

Idag stod jag på gammlias medeltidsmarknad för att göra lite reklam för vår medeltidsförening Uma. Både i allmänhet och gällande kallt väder gäller lager på lager. Här är lite kort som sambon tog för att visa vikingadräkten min inifrån och ut.


 Här är jag i undersärk av linne, den är inte hellång för att undvika att suga upp fukt från marken. Under denna har jag brokor även dessa i linne.

 

Första mellansärken, långärmad och hellång i ull


 Euraklänning, även del i ull. Denna blev inte hellång eftersom att jag inte hade mer tyg.


 Hängselkjol i ull, med tillhörande spännbuckor, pärlor och örslev och pincett. 

Kappa, mössa och sockar. När vi gick ut åkte en räv runt halsen och ett par nålbundna vantar på händera men dessa kom tyvärr inte med på bild. 

Av någon anledning blev mitt enda kort på marknadsståndet suddig, men här får ni i alla fall en bild av hur det såg ut. Det har varit en mycket trevlig dag

5 kommentarer:

  1. Apropå rätt-/felkläddsåg jag en kille i bomullsjacka, jeans och t-shirt, det såg riktigt kallt ut! Jag tror mer på flera lager ylleklänningar ;)

    SvaraRadera
  2. Hur är mellansärken sydd? Den är jättefin.

    SvaraRadera
  3. Huvva vad kallt det skulle ha varit..

    Den svartvita är gjord med bara raka stycken och kilar fram, bak och i sidorna. Ärmarna har rak ovankant och går ihop raka vägen till handleden, med ärmkil som är en liten fyrkant (10*10 cm) i ärmhålan för rörlighet.

    SvaraRadera
  4. Men så snygg/läcker/fantastisk/härlig den där outfiten såg ut att vara!

    SvaraRadera
  5. Tack :) Jag är själv mycket förtjust i min vikingadräkt.

    SvaraRadera